جنبه انتقاد در کار را داشته باشید

به گزارش وبلاگ اشاره، یک پرژوه عالی را در اداره به اتمام رسانده اید و از کار خود خیلی راضی هستید. اما رئیستان با فهرستی بلندبالا از کارهایی که می توانستید برای بهبود پروژه انجام دهید به خدمت شما می رسد.

جنبه انتقاد در کار را داشته باشید

اول از همه اینکه خسته نباشید! دوم اینکه اصلاً دلسرد نشوید! انتقاد سازنده بخش اصلی همه مشاغل است. با خواندن این مقاله، یاد خواهید گرفت که چطور انتقادپذیر باشید و وظایف شغلی تان را خوب انجام دهید.

چطور انتقادپذیر باشید

مرحله اول: بپذیرید که کامل و بی عیب نیستید. اگر هر کاری را با این تفکر آغاز کنید که همه چیز خوب پیش خواهد رفت و هیچ اشتباهی رخ نمی دهد، در واقع دارید خودتان را گول می زنید. مسئله مهم این است که از اشتباهات خود در راستا انجام کار درس بگیرید.

مرحله دوم: کار خود را بازبینی کنید. بعد از اینکه کارتان تمام شد و قبل از اینکه آن را به ناظر یا مدیر مسئول خود تحویل دهید، مطمئن شوید که به همه جوانب پرداخته و با دقت از اول تا آخر پروژه را آنالیز نموده اید. این می تواند به شما یاری کند از اشتباهات احمقانه پیشگیری کنید و مطمئن باشید که رئیستان شما را به خاطر همین خطاهای مضحک سرزنش نمی نماید.

مرحله سوم: آنالیز مجدد را به تنهایی انجام ندهید. اگر همکارتان از شما انتقاد می نماید، الزاماً به این معنی نیست که از شما خوشش نمی آید یا شما کارتان را خوب انجام نداده اید. همکارتان فقط سعی دارد شما بهترین کار ممکن را انجام دهید. همین!

مرحله چهارم: با دقت گوش کنید. اگر نظرات انتقادی را نادیده بگیرید، دوباره همان اشتباهات را تکرار خواهید کرد. یادداشت بردارید و مدام به خودتان یادآوری کنید که چطور این مشکل را حل کردید. این مرحله سخت ترین مرحله است زیرا می تواند به این معنی باشد که شخصی موفقیت های دیگری را نادیده می گیرد و کار فرد دیگری در همین زمینه را که پر از اشتباه است تحسین می نماید.

مرحله پنجم: از خودتان بپرسید از این انتقاد چه درسی می گیرید. اگر دیدید حالت تدافعی به خود گرفته یا عصبانی شده اید، مدام با خودتان این سؤال را تکرار کنید که من چه درسی می گیرم؟.

مرحله ششم: با بخشی از انتقاد موافق باشید. بیشتر مردم وقتی مورد انتقاد قرار می گیرند بر جنبه های منفی آن متمرکز می شوند که ممکن است واقعی نباشد و بقیه را نادیده می گیرند. این هیچ مسئله ای را حل نمی نماید و چیزی هم یاد نخواهید گرفت. وقتی با قسمتی از انتقاد موافق هستید، برای یادگرفتن آماده اید. لازم نیست با همه چیز موافق باشید. پذیرفتن جنبه کوچکی از انتقاد می تواند جو کار گروهی را ایجاد کند. از این به بعد، دیگر تمرکز بر روی این است که چطور می توانید برای حل مشکل با هم کار کنید. همین امر موجب می گردد حس مورد حمله قرار گرفتن در شما را کاهش دهد.

مرحله هفتم: چیزی که شنیدید را تحلیل و ارزیابی کنید. برای پردازش اطلاعات حتماً به زمان احتیاج خواهید داشت تا تشخیص دهید آیا انتقاد درست است و در نهایت بتوانید تصمیم بگیرید که برای حل مشکل و رفع کردن اشتباهات چه کارهایی انجام خواهید داد. اگر این انتقاد شکایتی است که همواره می شنوید، بر این امر متمرکز شوید که از این شرایط چه درسی می توانید بگیرید و چه کاری می توانید انجام دهید که دیگر این اتفاق رخ ندهد.

مرحله هشتم: کینه به دل نگیرید. ناراحت و عصبانی ماندن در خصوص یک انتقاد می تواند بر آینده شغلی شما آسیب برساند و تأثیر منفی داشته باشد. اشتباهات را از فکر خود دور کنید و در کار بعدی تان بر انجام وظیفه به بهترین شکل ممکن متمرکز شوید.

مرحله نهم: یادتان باشد که در پس هر اتفاقی که می افتد دلیلی نهفته است. اگر یکی از همکاران شما خیلی تحویلتان نمی گیرد و با شما صمیمی نیست یا رئیستان همان نفر را به عنوان بهترین کارمند ماه معرفی نموده، به این معنی است که یک اتفاق خوب در حال افتادن است زیرا یک موقعیت بهتر برای شما در راه است و موفقیت های بزرگ تری را به چشم خواهید دید. هیچ کار خوب و سخت یا شکیبایی بدون اجر و پاداش نمی ماند.

مرحله دهم: شفاف سازی کنید. اگر از انتقادپذیری همکارتان ناراحت شده اید، هر چه سریع تر او را از این حال خود مطلع کنید تا احساس بد بین شما و او باقی نماند. شرح دهید که چرا ناراحت شدید و تغییراتی که می توانید برای بهبود روابط بین خود ایجاد کنید را پیشنهاد دهید.

مرحله یازدهم: این حقیقت را بپذیرید که ممکن است برخی از افرد چیزهایی را ببینند که شما نمی توانید. حتی اگر با انتقاد موافق نباشید، دیگران چیزی را می توانند ببینند که شما اصلاً تا به حال از آن مطلع نبوده اید. اگر آنها می گویند شما نگرش منفی دارید یا بیش از حد مغرور هستید و به خود می بالید و شما هم فکر می کنید که این طور نیست و آنها اشتباه می نمایند، ممکن است همان طور باشید و خودتان خبر ندارید. کمی هم فکر کنید که ممکن است حق با دیگران باشد و از آن انتقاد برای خودسازی و بهبود روابطتان بهره ببرید.

مرحله دوازدهم: انتقاد هر چه که بود شاد باشد و نگذارید شما را ناراحت و دلسرد کند.

منبع: فوت و فن

به "جنبه انتقاد در کار را داشته باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنبه انتقاد در کار را داشته باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید