صفر تا 100 آمار بازار موبایل ایران در سال 1400
به گزارش وبلاگ اشاره، خبرنگاران- سامسونگ در سال گذشته نیمی از سهم بازار موبایل ایران را به خود اختصاص داد. پس از غول کره ای، شیائومی با اختلاف 20 درصدی رتبه دوم محبوب ترین برند موبایل را در اختیار گرفت، نوکیا با مدل های فیچرفون خود جایگاه سوم را کسب کرد و اپل و هوآوی در رتبه های بعدی برند های محبوب موبایل قرار گرفتند. طبق آمار های رسمی گلکسی A12 سامسونگ با قیمت تقریبی سه ونیم تا چهار میلیون تومان پرفروش ترین گوشی سال گذشته در ایران بوده، نوکیا 105 با قیمت 400 هزار تومان دومین انتخاب خریداران بود و در این لیست هیچ ردپایی از مدل های پرچمدار و گرانقیمت دیده نمی گردد.
شرایط عرضه و تقاضا در بازار موبایل ایران
به گزارش وبلاگ اشاره، طبق آمار های رسمی از ابتدای سال 1400 تا اول اسفند 16 میلیون و 400 هزار موبایل به کشور وارد شده و 16 میلیون و 700 هزار دستگاه به فروش رسیده است. این اختلاف 300 هزارتایی به موبایل های موجود در انبار و مازاد واردات از سال های گذشته مربوط می گردد. همین چند جمله نشان می دهد که هنوز آمار واردات و فروش موبایل در اسفند 1400 تعیین نیست. با این حال سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی گفته از اسفند سال 99 تا اسفند پارسال 18 میلیون و 300 هزار موبایل به بازار ایران وارد شده و از این تعداد 18 میلیون و 280 هزار دستگاه فروش رفته است.
سهم برند های بزرگ در بازار موبایل ایران
سامسونگ تقریبا نیمی از سهم بازار موبایل ایران را به خود اختصاص داده است. از اسفند 99 تا اسفند 1400 هشت میلیون 710 هزار گوشی سامسونگ در کشورمان فروخته شده و این تعداد موبایل با احتساب 18 میلیون و 300 هزار دستگاه مصرف شده، معادل 48 درصد است. ارزش دلاری هشت میلیون و 710 هزار گوشی فروخته شده سامسونگ در کشورمان معادل یک میلیارد و 787 میلیون دلار برآورد می گردد. طبق انتظار رتبه دوم پرفروش ترین برند موبایل در ایران به شیائومی تعلق دارد. برند چینی که پیروز شد با فروش پنج میلیون و 210 هزار دستگاه موبایل در ایران، حدود 28 درصد از سهم بازار کشورمان را به خود اختصاص دهد. ایرانی ها یک میلیارد و 106 میلیون دلار برای خریدن گوشی های شیائومی خرج کردند و رده سوم این لیست به برند نوکیا اختصاص پیدا می نماید. از این برند دو میلیون و 250 هزار موبایل (12 درصد) به فروش رسیده است. اپل و هوآوی هم به ترتیب شش و یک درصد از سهم بازار موبایل ایران را به خود اختصاص داده اند. اپل درحالی پرطرفدارترین برند موبایل در جهان محسوب می گردد که به علت قیمت بالای آن در ایران، از نوکیا فروش کمتری را تجربه نموده است.
سهم برند های موبایل در بازار ایران
برند | تعدادگوشی های فروخته شده | سهم بازار | ارزش دلاری |
سامسونگ | هشت میلیون و 710 هزار | 48 درصد | یک میلیارد و 878 میلیون دلار |
شیائومی | پنج میلیون و 210 هزار | 28 درصد | یک میلیارد و 106 میلیون دلار |
نوکیا | دو میلیون و 205 هزار | 12 درصد | 54 میلیون دلار |
آیفون | یک میلیون و 30 هزار | شش درصد | یک میلیارد و 353 میلیون دلار |
هوآوی | 230 هزار | یک درصد | هفت میلیون دلار |
پرفروش ترین گوشی های سال
گلکسی A12 سامسونگ با اقتدار پرفروش ترین گوشی ظرف سال گذشته در ایران بوده است. طبق آمار دو میلیون و 141 هزار گوشی گلکسی A12 فروخته شده که این تعداد معادل 25 درصد (یک چهارم) کل موبایل های سامسونگ در کشور محسوب می گردد. اگر با آمار بیشتر بازی کنیم آنوقت متوجه می شویم بین تمامی برند ها و مدل ها، گلکسی A12 با قیمت تقریبی سه ونیم تا چهار میلیون تومان تقریبا 10 درصد از سهم گوشی های فروخته شده در ایران را به خود اختصاص داده است. رتبه دوم گوشی های پرفروش به فیچرفون نوکیا 105 تعلق گرفته است. محصولی که تقریبا 400 تا 500 هزار تومان قیمت دارد و در سال گذشته حدود یک میلیون و 50 هزار مدل از آن در کشورمان فروش رفته است. سومین گوشی پرفروش Poco X3 Pro شیائومی به شمار می رود. خریداران این یکی تقریبا بین شش تا هفت میلیون تومان برای Poco X3 Pro پرداخت کردند و تعداد مدل های فروخته شده از این گوشی به یک میلیون و 13 هزار دستگاه رسید. طبق آمار هیچ اثری از گوشی های پرچمدار و گران قیمت بین مدل های پرفروش دیده نمی گردد.
محبوب ترین گوشی ها در سال 1400
مدل | تعداد گوشی های فروخته شده |
گلکسی A12 سامسونگ | دو میلیون و 141 هزار |
نوکیا 105 | یک میلیون و 49 هزار |
شیائومی Poco X3 Pro | یک میلیون و 13 هزار |