چه کسی 3500 دلار برای عینک واقعیت افزوده نو اپل می دهد؟
به گزارش وبلاگ اشاره، تیم کوک مدیر عامل اپل هدست 3500 دلاری ویژن پرو را روز دوشنبه معرفی کرد. ما باید ادعای او را قبول کنیم که گفته این عینک ها از فناوری شگفت انگیزی استفاده می نمایند تا زمانی که آن را روی چشمانتان قرار می دهید چیز های بسیار جالبی را به شما نشان می دهند. این عینک قادر است واقعیت کاملا دیجیتالی را به شما نشان دهد و یا تصاویر دیجیتالی را که در دنیای واقعی اطرافتان قرار گرفته اند را به شما نشان دهند. هم چنین، بیایید تصور کنیم که با گذشت زمان شاهد پیشرفت هایی خواهیم بود که هدست ها را کوچکتر و مقرون به صرفه تر می نماید و شاید یک روز تبدیل به یک عینک با ظاهری مشابه تمام عینک ها گردد.
به گزارش وبلاگ اشاره به نقل از وُکس، با این وجود، در حال حاضر بزرگترین عرضه محصول اپل در بیش از یک دهه (شاید بزرگترین عرضه آن از زمان آیفون) یک هدست است. اگر به آن سیم اتصال به برق وصل نبود ممکن بود با عینکی که در پیست اسکی می زنید، اشتباهش بگیرید!
اپل اعلام نموده که عرضه ویژن پرو به معنای ورود به عرصه محاسبات فضایی است. از نظر عملی یعنی محصول تازه، رایانه ای است که روی صورت خود قرار می دهید و به جای خیره شدن به صفحه گوشی یا مانیتور به هدست نگاه می کنید و گاهی اوقات به وسیله آن تصاویر دیجیتالی را می بینید.
اپل قول داده که ویژن پرو می تواند بسیاری از کار های آیفون یا مک بوک را انجام دهد: اجرای برنامه ها، استفاده از فیس تایم و تماشای فیلم. با این وجود، هنگام کار با آن به جای استفاده از ماوس یا صفحه کلید یا صفحه نمایش لمسی، از حرکات چشم و حرکات دست خود استفاده خواهید کرد، زیرا این نرم افزار دارای دوربین هایی است که روی صورت شما و هم چنین دنیای بیرون آموزش دیده اند. ما پیش تر نسخه هایی از این فناوری را در مجموعه هدست های واقعیت مجازی اوکولوس متا دیده بودیم. با این وجود، اپل مدعی است که نسخه آن شرکت بهتر، پیچیده تر و شهودی تر است.
بنابراین، ما می توانیم در خصوص آنچه که ویژن پرو در حال حاضر یا در آینده انجام دهد صحبت کنیم. با این وجود، پرسش این است که چند نفر حاضر هستند برای خرید آن پول بپردازند؟ اپل نیز برای پاسخ به این پرسش در کوشش است. اگر زمانی در خانه نشسته باشید و در حال تماشای فیلم هستید استفاده از این هدست جالب خواهد بود: می توانید کاری کنید که صفحه نمایش تمام اتاق نشیمن شما را پر کند. هم چنین، به وسیله آن می توانید ویدئو های بچه ها تان را تماشا نموده یا حتی در فیس تایم با آنان صحبت کنید. هم چنین، زمانی که سرکار هستید استفاده از این هدست می تواند سرگرم نماینده باشد و می توانید به وسیله آن به چندین صفحه به طور همزمان نگاه کنید.
این سوال در طراحی این هدست نیز مستتر است. اپل می داند که استفاده از این هدست ارتباط شما را با دنیا قطع می نماید بنابراین، راهی برای تماشا چشمان شما ایجاد نموده است. از نظر فنی این یک نمایشگر ویدئویی در جلوی عینک شما است که نمایی از چشمانتان را نشان می دهد که به وسیله دوربین های داخل عینکی که روی چشم های شما آموزش داده شده است فیلمبرداری می گردد تا افراد دیگر احساس ننمایند که از شما جدا شده و دور افتاده اند.
این یکی از اولین چیز هایی بود که اپل در نسخه نمایشی خود نشان داد: زنی خرسند در حال تماشای چیزی آنلاین در یک آپارتمان بزرگ است. یک فرد جوان تر شاید دخترش می خواهد با او ارتباط برقرار کند.
اگر فیلم را در آنجا متوقف کنیم ممکن است یک دیستوپیای علمی - تخیلی استاندارد برگرفته از سریال آینه سیاه (بلک میرر) به نظر برسد. با این وجود، اپل مدعی است فردی که عینک زده می تواند فردی که عینک نزده ببیند و بالعکس فردی که عینک نمی زند می تواند چشمان فرد عینک زده را ببیند این فناوری فوق العاده است. این آن چیزی است که اپل اعلام نموده برای در اختیار داشتن آن باید 3500 دلار بپردازید.
یکی از مواردی که اپل در ویدیوی نمایشی خود درباره آن صریح بود این موضوع است که ویژن پرو نقطه شروعی برای فناوری واقعیت ترکیبی است که سال ها روی آن کار نموده و به مقدار کافی برای فروش خوب است.
با این وجود، اپل تصور نمی نماید آن چه امروز به نمایش گذاشته جایی باشد که قرار است متوقف گردد. انتظار این است که محصول تازه عرضه شده به مرور زمان مقرون به صرفه تر، بهتر، سبک تر و با باتری های بادوام تر گردد.
با این وجود، تا زمانی که محصولی نسازید که بتواند کار هایی انجام دهد که اکنون نمی توان با تلفن ها و رایانه های اپل انجام داد، متقاعد کردن مشتری برای گذاشتن هدست های تازه روی چشم هایش کار بسیار دشواری خواهد بود. این کار زمان بر خواهد بود. توسعه دهندگان یک سال پس از معرفی آیفون اپلیکیشنی برای آن فراوری نکردند.
موضوع دیگر آن که مشتریان ممکن است در نهایت عاشق ایده گذاشتن هدست بر روی چشمان شان و تنظیم دنیا و گشت و گذار در دنیای دیجیتال شان شوند. با این وجود، آنان در حال حاضر هم این کار را حدودا با گوشی های تلفن و هدفون ها انجام می دهند در نتیجه از خود خواهند پرسید چرا باید یک قطعه سخت افزار اضافی را روی صورت شان قرار داده و برای خرید آن پول خرج نمایند؟
به نظر می رسد اپل نیز هنوز نمی داند مشتریان و کاربران چه می خواهند. ترفند آن شرکت این است که با عرضه محصول تازه متوجه گردد مشتریان چه می خواهند.
منبع: فرارو