5 استارتاپ پیروز در صنعت مد و فشن
به گزارش وبلاگ اشاره، تجارت الکترونیک در حال عبور از بازارهای سنتی بزرگ است و بنابراین خرده فروشان سنتی چاره ای ندارند جز اینکه وارد این فضای آنلاین و جدید شوند، چراکه مخاطبان آنها به این فضا کوچ نموده و به جای چرخیدن در بازارها و پاساژهای بزرگ شهر، فروشگاه های آنلاین را رصد می نمایند. بازار مد و فشن نیز از این قاعده مستثنی نیست و بسیاری از مخاطبان این حوزه به دنبال سبک شخصی خود در فضای آنلاین هستند. در اینجا می خواهیم 5 استارتاپ را معرفی کنیم که به طور خاص در حوزه دیجیتال وارد شده و خدمات خود را به صورت آنلاین ارائه می دهند.
فهرست مطالب
- تلفیق سنت و مدرنیته در استارتاپ مد و فشن Fashor
- هوش مصنوعی در خدمت روانشناسی مخاطب؛ اساس رویکرد Lily A
- FashionDx هوش مصنوعی را برای هر دو گروه خریدار و فروشنده به کار می برد
- Goop؛ یک رسانه دیجیتال در بازار مد و فشن
- Kikstylist؛ سبک شخصی مخاطبان خود را شکل می دهد
تصور نکنید که این 5 استارتاپ، تنها 5 فروشگاه آنلاین برای عرضه لباس هستند. این استارتاپ ها با درک احتیاجهای مخاطبان امروزی خود، درهای جدیدی را در بازار مد و پوشاک باز نموده اند که هر کدام می تواند الهام بخش جوانانی باشد که رؤیای راه اندازی کسب وکار شخصی خود را در سر می پرورانند.
تلفیق سنت و مدرنیته در استارتاپ مد و فشن Fashor
استارتاپ هندی Fashor که سال 2017 راه اندازی شده است، در زمینه مد و فشن فعالیت می نماید. این کسب وکار با این ایده شکل گرفت که بتواند برای زنان اشتغال ایجاد کند. رویکرد اصلی Fashor طراحی لباس است، به این صورت که گروهی از زنان، پارچه های مختلف را با توجه به گلدوزی های سنتی هندی طراحی می نمایند.
در واقع این استارتاپ تمرکز خود را روی فروش لباس قرار نداده است، به این معنا که آنها نمی خواهند صرفا لباس بفروشند، چیزی که به عنوان محصول اصلی این استارتاپ شناخته می گردد، طراحی لباس است؛ یعنی با ایجاد طرح های منحصر به فرد، نظر مخاطبان را به خود جلب می نمایند.
این استارتاپ هندی احتیاج مخاطبان خود را به درستی تشخیص داده است، امروز درصد قابل توجهی از میزان جست وجوی کاربران در فضای مجازی، در حیطه مد و پوشاک است. به همین دلیل نیز این شرکت، پاسخگویی به احتیاج بازار فشن را در دستور کار خود قرار داده و با ارائه سبک های منحصربه فرد، نظر مخاطبان مجازی خود را جلب می نماید. یکی از نکات قابل توجهی که در استارتاپ Fashor دیده می گردد، تمرکز بر این دیدگاه است که لباس های شیک باید در دسترس همه باشند، نه فقط یک گروه خاص. بر همین اساس نیز رویکرد قیمت گذاری آنها منطقی تر بوده و سعی می نمایند قیمت هایی را ارائه دهند که مناسب با قدرت خرید عمومی باشند.
فعالیت در زمینه مد و فشن، آن هم در فضای آنلاین، رویکردی است که احتیاج به شناخت مخاطبان و درک درست بازار دارد. استارتاپ Fashor نیز با اتخاذ یک رویکرد خاص در فضای مجازی، وارد این عرصه شده است. استفاده از طرح های سنتی و گلدوزی های دستی روی لباس ها، رویکرد اصلی این کسب وکار است، به طوری که کاربران می توانند در وب سایت و سایر صفحات اجتماعی این استارتاپ مانند فیس بوک و اینستاگرام، با حجم متنوعی از طرح های سنتی هندی آشنا شوند.
از سوی دیگر نحوه قیمت گذاری آن نیز معقول بوده و در نتیجه کاربران زیادی تمایل پیدا می نمایند تا لباسی با طرح سنتی هند را خریداری نمایند. تلفیق سنت و مدرنیته، مهم ترین فرایند استارتاپ مذکور است. حضور فعال در فضای دیجیتال در کنار ارائه طرح های سنتی، ایده اصلی این کسب و کار را رقم زده و توانسته است در بازار فشن آنلاین، صندلی مناسبی را برای آن ایجاد کند. این استارتاپ در حال حاضر بیش از 200 کارمند دارد.
هوش مصنوعی در خدمت روانشناسی مخاطب؛ اساس رویکرد Lily A
کاربرد هوش مصنوعی در صنعت آنلاین مد و فشن، رویکردی است که استارتاپ Lily AI اتخاذ نموده است. اخیرا بسیاری از استارتاپ های بزرگ دنیا، به اهمیت هوش مصنوعی پی برده و از مزایای این فناوری در آنالیز و بهبود کسب وکار خود استفاده می نمایند. استارتاپ Lily AI نیز با هدف استفاده از روانشناسی مخاطب برای پیش بینی بازار مد و پوشاک، هوش مصنوعی را به عنوان یک ابزار کارآمد انتخاب نموده است.
این استارتاپ در سال 2015 در سانفرانسیسکو راه اندازی شده و با تحلیل روانشناسی مخاطبان، اطلاعات باارزشی را در اختیار فعالان حوزه تجارت الکترونیکی بازار پوشاک قرار می دهد. جالب است بدانید امروز فروش آنلاین پوشاک، بیش از 27 درصد از کل فروش این بازار را در دنیا به خود اختصاص داده است، به همین دلیل نیز خرده فروشان ناگزیر از توجه به این بازار آنلاین هستند و در این میان، شناخت مصرف نمایندگان و مطلع بودن از نظرات و خواسته های آنها، می تواند گام بزرگی برای موفقیت در فضای خرده فروشی آنلاین باشد.
استارتاپ Lily AI در راستای یاری به خرده فروشان، به منظور تحلیل رفتار مصرف نمایندگان آنلاین، شکل گرفته است. این کسب وکار به طور مستقیم در زمینه مد و پوشاک فعالیت نمی نماید، اما با استفاده از تحلیل های روانشناسی و برقراری ارتباط با کاربران آنلاین این حوزه، خدمات قابل توجهی را در ارتباط با بازار آنلاین پوشاک به فعاللان این صنعت ارائه می دهد.
بنیانگذاران این استارتاپ که هر دو زن هستند، معتقدند لباس منعکس نماینده احساسات است و بر همین اساس نیز با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی، به تجزیه و تحلیل کاربران بازار مد و پوشاک می پردازند تا بتوانند شرایط ذهنی یک خریدار را در لحظه خرید مورد آنالیز قرار داده و در نهایت توصیه های دقیق و به موقعی را به بازیگران اصلی خرده فروشی آنلاین مد و پوشاک ارائه دهند. در واقع استارتاپ Lily AI به برندها و خرده فروشان یاری می نماید درک درستی از پس زمینه های عاطفی مشتریان خود داشته باشند.
FashionDx هوش مصنوعی را برای هر دو گروه خریدار و فروشنده به کار می برد
استارتاپ FashionDx که سال 2019 و در سانفرانسیسکو راه اندازی شده است، حوزه کاری خود را هوش مصنوعی قرار داده و مانند Lily AI سعی می نماید بتواند تصمیم گیری های بهتری را با استفاده از تکنولوژی مذکور رقم بزند، اما این استارتاپ نسبت به نمونه قبلی، یک گام جلوتر حرکت می نماید. گروه Lily AI هوش مصنوعی را به منظور شناسایی ویژگی های عاطفی مخاطبان و ابلاغ آنها به خرده فروشان، به کار می گرفتند، ضمن اینکه تمرکز اصلی آنها بر روانشناسی مخاطبان راسخ بود، این در حالی است که استارتاپ FashionDx از این تکنولوژی در راستای یاری به هر دو گروه خریدار و فروشنده در حوزه بازار آنلاین مد و پوشاک استفاده می نماید.
به همان اندازه که یک فروشنده برای ارائه محصولات و خدمات خود احتیاج به تصمیم گیری های دقیق دارد، یک خریدار نیز برای انتخاب محصول مورد نظر خود باید به درستی تصمیم بگیرد. کاری که در این میان، استارتاپ FashionDx انجام می دهد، یاری به این دو گروه است؛ یعنی خرده فروشان حوزه مد و فشن بتوانند با توجه به احتیاجهای دقیق مخاطبان، انتخاب درست تری داشته باشند و در مقابل، مصرف نمایندگان این حوزه نیز، با توجه به گستردگی و تنوعی که وجود دارد، بتوانند مناسب ترین محصول را برای خود انتخاب نمایند.
همه ما به عنوان مصرف نمایندگان حوزه مد و فشن، در محاصره رنگ ها، لباس ها، مدل ها و ایده های پوششی زیادی قرار داریم، به طوری که ممکن است در بعضی موارد نتوانیم یک تصمیم درست داشته باشیم و به راحتی یک لباس را انتخاب کنیم. استارتاپ FashionDx نه تنها با تجزیه و تحلیل بازار به وسیله هوش مصنوعی به خرده فروشان آنلاین صنعت فشن یاری می نماید، بلکه به وسیله داده هایی که دارد و شناخت احتیاجهای کاربران، به مصرف نمایندگان نیز پیشنهاد های کارآمدتر و مناسب تری را جهت انتخاب نوع پوشش خود ارائه می دهد.
برای راه اندازی یک استارتاپ در حوزه مد و فشن، حتما نباید یک خرده فروش در فضای آنلاین باشید، بلکه ارائه خدمات جانبی نیز می تواند ایده یک کسب وکار جدید باشد. باید یک احتیاج عمومی را بین کاربران دیجیتال تشخیص داده و با ارائه یک راهکار مقرون به صرفه، توجه مخاطبان را به سوی خود جلب کرد
Goop؛ یک رسانه دیجیتال در بازار مد و فشن
تمرکز بر ارائه یک محتوای دیجیتال جهت شکل دادن به سبک زندگی مخاطبان، رویکرد اصلی استارتاپ Goop است. این کسب وکار که سال 2008 در لس آنجلس راه اندازی شده است، با داشتن بیش از یک دهه سابقه در حوزه مد و فشن، کار خود را در قالب یک خبرنامه هفتگی درباره سبک زندگی، سفر، بهداشت، سلامتی، تناسب اندام و… آغاز کرد و در حال حاضر به عنوان یک رسانه لایف استایل، حوزه مد و پوشاک را نیز پوشش می دهد.
رویکرد استارتاپ Goop می تواند برای کسانی که در حوزه محتوا فعالیت می نمایند، جذاب باشد. این استارتاپ کار خود را با فراوری محتوای دیجیتال در حوزه سبک زندگی آغاز کرد و طبیعتا در آغاز فعالیت خود، با سود اقتصادی هیجان انگیزی روبه رو نبود، اما مقاومت در راستای فراوری محتوای متنوع و جذاب در زمینه سبک زندگی، صندلی این رسانه را بین مخاطبان تثبیت کرد؛ به طوری که تقریبا به یک مرجع کامل در این زمینه بدل شد. بعد از چنین دستاوردی بود که استارتاپ Goop توانست دامنه فعالیت خود را در بازار آنلاین فشن گسترش داده و طیف متنوعی از محصولات این حوزه را به مخاطبان خود عرضه کند؛ مخاطبانی که به این رسانه اعتماد کامل پیدا نموده بودند و در نتیجه می توانستند با خیال راحت، محصولات متنوع آن را خریداری نمایند.
Kikstylist؛ سبک شخصی مخاطبان خود را شکل می دهد
استارتاپ Kikstylist که سال 2018 و در ایالت تگزاس راه اندازی شد، رویکرد خاص تری را در فضای خرده فروشی آنلاین محصولات فشن اتخاذ نموده است، به این صورت که محیطی را برای کاربران فراهم نموده تا بتوانند سبک مورد علاقه خود را با قیمت متناسب، احتیاجها و شخصیت خود تطبیق دهند.
همه ما در طول زندگی با آدم هایی برخورد داشته و داریم که استایل مناسبی داشته و به قول خودمانی تر، خوش پوش هستند. این افراد شاید به لحاظ اقتصادی نیز چندان با ما تفاوتی نداشته باشند، یعنی همان مقدار هزینه ای را که ما برای پوشاک مان در نظر گرفته ایم، خرج نمایند؛ اما انگار یک مشاور و متخصص مد و پوشاک، استایل آنها را شکل داده است.
رویکردی که استارتاپ مد و فشن Kikstylist در نظر گرفته، مبتنی بر همین مشاوره است؛ یعنی کاربران می توانند با کارشناسان این شرکت به صورت آنلاین تماس برقرار نمایند و با توجه به میزان هزینه، شخصیت و احتیاج خود، بهترین و مناسب ترین سبک پوشش را انتخاب نمایند. طبیعتا همه افراد از داشتن یک مشاور متخصص برای انتخاب لباس لذت می برند، حال استارتاپی را در نظر بگیرید که با قیمت های پایین تر، این کار را برای مخاطبان خود انجام می دهد. فقط کافی است میزان بودجه و علایق و احتیاجهای خود را با مشاور مذکور در میان بگذارند تا در نهایت مناسب ترین انتخاب به آنها پیشنهاد گردد.
فضای دیجیتال در زندگی امروز فرصت ایجاد کسب وکارهای جدید را فراهم نموده. در نظر داشته باشید که تا همین چند سال پیش، داشتن طراح لباس، به عده خاصی از افراد مشهور مثل هنرپیشه ها و … محدود بود، اما امروز به لطف دنیای آنلاین، هر شخصی می تواند با استارتاپی مثل Kikstylist رابطه برقرار نموده و با توجه به بودجه و سلیقه خود، یک سبک شخصی داشته باشد.
از سوی دیگر، توجه داشته باشید که برای راه اندازی یک استارتاپ مد و فشن، حتما نباید یک خرده فروش در فضای آنلاین باشید، بلکه ارائه خدمات جانبی نیز می تواند ایده یک کسب وکار جدید باشد و این درست همان کاری است که استارتاپ Kikstylist در پیش گرفت؛ یعنی یک احتیاج عمومی را بین کاربران دیجیتال تشخیص داد و با ارائه یک راهکار مقرون به صرفه، توجه مخاطبان زیادی را به سوی خود جلب کرد.
منبع: مجله شنبه