تارا برقی به بازار می آید؟ ، برنامه ریزی ایران خودرو برای فراوری 100 هزار خودروی برقی
به گزارش وبلاگ اشاره، در نخستین جلسه کارگروه مشترک خودرو های برقی ایران خودرو و مپنا مقرر شد ایران خودرو 50 دستگاه تارای برقی را فراوری و مپنا هم تجهیزات و زیرساخت های مربوط به آن را تامین کند. البته مسئولان خودروساز دولتی از برنامه ریزی برای فراوری 100 هزار خودرو برقی خبر می دهند.
به گزارش تجارت نیوز، در نشست کارگروه مشترک خودرو های برقی ایران خودرو و مپنا که امروز برگزار گردید مقرر شد 50 دستگاه خودرو تارا برقی به وسیله خودروساز دولتی فراوری و به بازار عرضه گردد.
به نظر می رسد پس از آزادسازی واردات خودرو حالا فراوریکنندگان و مونتاژکاران داخلی به سمت فراوری محصولات با کیفیت و استفاده از ایده های نو رفته اند. فراوری و عرضه خودرو های برقی یکی از ایده های بلندپروازانه ای است که این شرکت ها مطرح نموده اند.
پیش از ایران خودرو نیز بهمن موتور از برنامه ریزی برای فراوری فیدلیتی اطلاع داد. در حالی فراوریکنندگان و مونتاژکاران به این سمت حرکت نموده اند که هنوز امکانات و استاندارد های لازم برای استفاده از این خودرو ها در ایران وجود ندارد. ازجمله اینکه جایگاه های شارژ خودرو های برقی در ایران هنوز به طور کامل وجود ندارد.
این معضل تا حدی حاد است که شرایط قیمت گذاری آن ها را در ایران متفاوت تر از گذشته نموده است. آن طور که فعالان بازار می گویند: خودرو های برقی در کشور های دیگر معمولاً دو برابر خودرو های بنزینی قیمت می خورند، اما در ایران به علت مسائل موجود معمولاً خودرو های برقی با قیمت پایین تری عرضه می شوند.
عماد جعفری با تائید این موضوع، گفت: در حال حاضر دولت هیچ زیرساختی برای عرضه خودرو های برقی به کشور فراهم ننموده است. حضور این خودرو ها در شهر های ایران ملزم به مستقر کردن ایستگاه های زیاد شارژ است. به همین علت، حضور خودرو های برقی در ایران پیروز نخواهد بود.
تارا برقی؛ قله نوی برای فتح
با توجه به شرایطی که به آن اشاره شد، ایران خودرو اخیراً از برنامه ریزی برای فراوری تارا برقی اطلاع داده است. گویی فراوری محصولات برقی با قله پیش روی خودروسازان تبدیل شده تا برای فتح آن مانور تبلیغاتی دهند. این در حالی است که کیفیت و ایمنی خودرو های بنزینی هم که این شرکت ها تا کنون فراوری می کردند مورد نقد واقع شده است.
به گزارش ایران خودرو، در نشستی که اخیراً کارگروه مشترک خودرو های برقی ایران خودرو و مپنا برگزار کرد، قرار شد مواردی از قبیل اندازه مصرف سوخت خودرو های برقی در مقایسه با خودرو های بنزینی و گازسوز، چالش های شبکه برق برای تأمین برق مورد احتیاج خودرو های برقی، ایجاد زیرساخت ها، ظرفیت شبکه برق رسانی و نیروگاهی، نوع مشارکت و مدل همکاری گروه مپنا در کارگروه خودرو های برقی، مدیریت انرژی در زمان اوج مصرف و طرح های مطالعاتی ایجاد زیرساخت ها در شهر های تهران و مشهد آنالیز شد.
در این نشست، کیوان وزیری، مدیر عامل تام ایران خودرو، تاکید نمود: 50 دستگاه تارای برقی تا اوایل سال آینده فراوری و زیرساخت آن نیز از سوی مپنا باید اجرا گردد.
100 هزار خودروی برقی فراوری می گردد
البته برنامه ایران خودرو محدود به تارا برقی نمی گردد. وزیری با اشاره به برنامه فراوری 100 هزار دستگاه خودرو برقی، شرح داد: در واقع هدف نهایی از فراوری خودرو برقی رسیدن به خودکفایی و ایجاد ارزش افزوده است. در این عرصه هیچ گاه در پی واردات قطعات نخواهیم بود و توانمندی های دو طرف مپنا و گروه صنعتی ایران خودرو در حوزه فراوری خودرو و ایجاد زیرساخت شارژ اثبات شده است. اکنون بهتر است حاکمیت برای ارتقای ظرفیت های حمل و نقل سفارش گذاری کند؛ چراکه ظرفیت فراوری وجود دارد.
وزیری افزود: ما با فراوری این خودرو ها حسن نیت صنعت خودرو برای فراوری خودرو های برقی را نشان خواهیم داد و گام بلندی را برای فراوری انبوه این خودرو ها با حمایت های فرادستگاهی پیش خواهیم برد.
منبع: فرارو