تماشاگران ما متفاوتند ، تجربه سی سال تدریس بازیگری

به گزارش وبلاگ اشاره، این روزها در تماشاخانه سنگلج دو نمایش روی صحنه هستند. شب روی سنگفرش خیس و پرده در پرده که متن هر دو نمایش از اکبر رادی است.

تماشاگران ما متفاوتند ، تجربه سی سال تدریس بازیگری

وبلاگ اشاره، شقایق عرفی نژاد: با وجود این که همواره از قدرت نویسندگی و منحصر به فرد بودن و ارزش نوشته های اکبر رادی صحبت شده، اما واقعیت این است که متن های او کم تر روی صحنه می روند. در واقع در سال های اخیر هادی مرزبان تنها کارگردانی بوده که متن های او را اجرا نموده است. حالا در سالن سنگلج نمایش شب روی سنگفرش خیس به کارگردانی میکاییل شهرستانی روی صحنه است و علاوه بر آن نمایش پرده در پرده هم با کارگردانی رویا اسدی و با ترکیبی از متن های رادی در حال اجراست. این نمایش هفت پرده از هفت نمایشنامه رادی است که در آکادمی بازیگری طی دوره آموزشی به وسیله استاد و شاگردانش اجرا می گردد.

اسدی در باره ایده و چگونگی شکل گیری این نمایش می گوید: آقای شهرستانی دغدغه ای داشتند و آن این بود که طی سال هایی که به عنوان مدرس به تعلیم هنرجویانش پرداخته و می پردازند، روند پرورش آنها را دراماتیزه نمایند و به صحنه بیاورند. البته آثار رادی می توانست دستمایه این هدف باشد که در عین حال مخاطب برانگیخته گردد تا با آثار این بزرگمرد عرصه درام هم آشنا گردد. این بود که ساختار کلی شکل گرفت و ایشان با یکی از شاگردانشان، مرجان رزم آزما، که دستی بر آتش داشتند همکاری کردند و این اثر نوشته شد. البته به پیشنهاد و مشورت هایی که با هم داشتیم، تغییرات و اصلاحاتی در طول آماده سازی هنرجویان رخ داد که اثر را کامل تر کرد.

اسدی در باره انتخاب آثار و پرده هایی از نمایشنامه های اکبر رادی برای این نمایش می گوید: آثار ایشان همان نخ تسبیح است که ایده اصلی را به هم هم پیوند داده است. یکی از تم هایی که در آثار رادی تکرار می گردد تحولات اجتماعی است و اگر دقیق به نمایش پرده در پرده نگاه گردد این وجه اشتراک در تمامی تابلوها به چشم می خورد. چه تحول فردی باشد وچه اجتماعی.

این نمایش می تواند نوعی آموزش بازیگری به مخاطبی باشد که احیانا به این کار علاقه مند است. حتی در پوستر کار هم عنوان نمایش روی یک تخته سیاه نوشته شده است. اسدی در باره این که آیا این کار یک کلاس بازیگری است یا کسانی هم که علاقه ای به این کار ندارند، می توانند مخاطب آن باشند، شرح می دهد: واقعیت این است که تماشاگران ما متفاوتند و ما هیچ نظر منفی از تماشاگر دریافت ننموده ایم و همگی با رضایت از سالن بیرون می آیند. این نشان می دهد مخاطب با گونه متفاوت، تازه و تجربه نشده و بدیع روبرو است که پیش از این ندیده و برایش مجذوب کننده است.

او در باره روند تمرین های این نمایش با هنرجویان بازیگری می گوید: تمرین های این نمایش و همینطور نمایش شب روی سنگفرش خیس، چیزی حدود 7ماه به طول انجامید و معمولاً هم در محل آکادمی ژیوار که این دوستان خروجی آن آکادمی هستند و کار خاتمه نامه آنها محسوب می گردد، انجام شد. روند کار هم روند عادی و معمول این کار بود. خوانش و تحلیل نمایش ها و شناخت بیشتر نویسنده (اکبر رادی) و همینطور روش های سازنده پرورش بازیگر که طی سی و اندی سال تدریس آقای شهرستانی به تک تک پرده ها افزوده شد و با حضور و مشاوره های لازم از سوی او پیروز به آماده سازی هنرجویان و سپس به صحته رفتنشان شدیم.

میکاییل شهرستانی که همزمان با این کار نمایش شب روزی سنگفرس خیس را در همین تماشاخانه سنگلج روی صحنه دارد، در این نمایش مشاور کارگردان بوده است. اسدی البته حضور شهرستانی در این کار را بیشتر از مشاور کارگردان می داند و می گوید: بهتر است بگویم این نمایش به طور مشترک کارگردانی شد، ولی ایشان ترجیح دادند به عنوان مشاور حضور پیدا نمایند. نظرات مفید و سازنده ایشان برایم بسیار ارزشمند بود، چرا که این دانش آموختگان در واقع شاگردان ایشان هستند و حدود یک سال و نیم تحت نظر ایشان آموزش دیده اند و چون با توانایی ها و ظرفیت ها و روش های آماده سازی آنها بیش از من آشنا بودند، بنابراین حضورشان در کنار من ضروری و لازم بود.

او در باره این که آیا تماشاگرانی هم که با نوشته ها و نمایشنامه های رادی آشنا نیستند، می توانند با این کار ارتباط برقرار نمایند، شرح می دهد: تردید نداشته باشید که همینطور است و اتفاقاً بسیاری شان انگیزه لازم را پیدا نموده اند تا به خواندن آثار این درام نویس بزرگ و ارزشمند روی بیاورند. من از نظراتی که تماشاگران بعد از تماشا نمایش نوشته اند، به این باور رسیده ام و این موضوع بسیار برایم ارزشمند است.

تماشاخانه سنگلج یکی از معدود سالن های تئاتر تهران است که رویکرد مشخصی دارد و همواره نمایش هایی با متن های ایرانی و یا کارهای سنتی در آن اجرا می شوند. اسدی هم در باره اجرای این نمایش در سنگلج آن را وابسته به همین نگاه می داند و می گوید: هر دو نمایش با این نگاه بسته و آماده شد و با جلسات و صحبت هایی که با مدیریت تماشاخانه اجرا شده بود کارها به صحنه رسید. در تعرفه تماشاخانه سنگلج آثار ایرانی است که باید اجرا گردد و البته تجربیات پیش از این آقای شهرستانی هم مزید بر دلیل شد. ایشان به عنوان بازیگر دو تجربه و به عنوان کارگردان یک تجربه خوشایند با آن تماشاخانه و مدیریت آنجا داشتند و بسیار راضی بودند. پس نمایش ها، هم پرده در پرده و هم شب روی سنگفرش خیس در تماشاخانه سنگلج به صحنه رفت.

او در باره استقبال تماشاگران از این کار که تخصصی حوزه بازیگری و تئاتر است، می گوید: ناراضی نیستم. هرچند مخاطب در این تماشاخانه انتظار و توقع آثار کمدی را دارد، ولی با این حال حضور تماشاگران فهیم در هرشب و نظرات سراسر مثبت در صفحات مجازی برایم باعث خرسندی شده است، ولی به هر صورت این گونه نمایشی برای تماشاگر خاص است.

منبع: همشهری آنلاین

به "تماشاگران ما متفاوتند ، تجربه سی سال تدریس بازیگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تماشاگران ما متفاوتند ، تجربه سی سال تدریس بازیگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید