مرکز توسعه صلاحیت های حرفه ای استادان راه اندازی می گردد

به گزارش وبلاگ اشاره، مرکز توسعه صلاحیت های حرفه ای استادان به منظور برگزاری دوره های بازآموزی و صلاحیت مدرسی برای استادان و با هدف تجهیز آن ها به آخرین روش ها، تکنیک ها و مدل های آموزشی سال جاری در دانشگاه علامه طباطبائی راه اندازی می گردد.

مرکز توسعه صلاحیت های حرفه ای استادان راه اندازی می گردد

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ اشاره، علی آدمی، معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در نخستین روز از هفته آموزش با بیان اینکه بی تردید تکریم مقام معلم و استاد، تکریم علم و دانش است، اضافه کرد: معاونت آموزشی مطابق با سند منظره راهبردی دانشگاه از سال 1401 تا 1405، برنامه تحول و تعالی آموزش را تدوین و به مرحله انجام رسانده است. باید ارزش گذاری دوباره ای در رابطه با حوزه علوم انسانی انجام گردد و این حوزه را ارتقا دهیم تا دانش آموزان و دانشجویان مستعد و برتر، رشته های علوم انسانی و دانشگاه علامه طباطبائی را به عنوان مرجع علوم انسانی انتخاب نمایند. این مسئله ای است که ما را برای دست یابی به مرجعیت در علوم انسانی رهنمون می نماید و مقدمه این مرجعیت، موضوع تحول در حوزه علوم انسانی است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از راهبرد های معاونت آموزشی برای تحول در علوم انسانی توجه به کیفی سازی آموزش است، بیان نمود: همه فرآیندها، دستورالعمل ها و اقدامات معاونت آموزشی باید بر اساس کیفی سازی تنظیم گردد و از رشد کمی و مسائلی که ما را از موضوعات کیفی دور می نماید، پرهیز کنیم. کیفی سازی علوم انسانی برای کشور و به ویژه دانشگاه علامه طباطبائی بسیار مهم است. با توجه به اینکه ماموریت های مختلف نسل های دانشگاهی در دنیا که از انتقال آموزش و تجربه آغاز می گردد و به فراوری علم، ارتقا و شکافتن مرز های دانش، کارآفرینی و ارتباط با صنعت و جامعه می رسد، تحول در علوم انسانی و کیفی سازی آموزش باید به گونه ای انجام گردد که بتواند همزمان همه این بخش ها را در دل خود جای دهد.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: یکی از هدف های مهمی که نظام ما با توجه به هویت ایرانی-اسلامی، دنبال می نماید، موضوع تمدن سازی و احیا و تقویت تمدن نوین ایرانی-اسلامی است. بی تردید در این راستا، مسائل تحولی در حوزه علوم انسانی می تواند به عنوان مقدمه و پیشگام این امر مورد استفاده قرار گیرد و دانشگاه علامه طباطبائی نیز به عنوان مرجعیت علوم انسانی و مرجعیت در تحول علوم انسانی می تواند پیشگام تمدن سازی در کشور باشد.

وی اظهار کرد: دو اقدام مهم باید در حوزه تحول و تعالی آموزش انجام گردد. نخست توجه به جایگاه آموزش در فضای بین المللی کنونی به عنوان یک فضای رقابتی است. با نگاهی به سازمان های یاددهنده و یادگیرنده و مقایسه با دهه های پیشین، متوجه می شویم، امروزه دانشگاه تنها مرجع یاددهنده نیست؛ بنابراین لزوم اجرای آخرین روش ها، تکنیک ها و مدل های آموزش در دانشگاه به وسیله استادان احساس می گردد که این امر نیازمند برگزاری دوره های بازآموزی و صلاحیت مدرسی برای استادان است. به همین منظور در کوشش هستیم مرکز توسعه صلاحیت های حرفه ای استادان را در سال 1401 ایجاد کنیم. یکی از وظایف این مرکز مجهز کردن استادان به تکنیک ها و روش های آموزشی برای امکان رقابت با سایر سازمان ها، نهاد ها و دستگاه هایی است که متولی آموزش در دنیا امروز شده اند.

آدمی اضافه کرد: اقدام دیگر این است که باید هدف از آموزش و هدف از علم را معین و به وسیله دانشگاه و آموزش هایی که در دانشگاه داده می گردد، انتظارات جامعه را برآورده کنیم. یعنی باید آمایش رشته و آمایش دانشجویی را به گونه ای تنظیم کنیم که از این طریق، بیشتر انتظاراتی را که جامعه، صنعت و دستگاه حکمرانی کشور از دانشگاه دارد را تامین کنیم. امروز بخشی از مأموریت دانشگاه ها، حل مسائل کشور است. دانشگاه ها باید بتوانند مسائل اجتماعی و مالی را شناسایی، تبیین و حل نمایند که این امر مهم لزوم تحول و تعالی آموزش را طلب می نماید.

وی با اشاره به اینکه تحول در علوم انسانی در چند شاخص کاربردی کردن، روزآمد کردن، اسلامی سازی و بومی کردن قابل تعریف است، ادامه داد: بدون تحول و تعالی در این حوزه ها دانشگاه از برآورده کردن انتظاراتی که امروز نسبت به دانشگاه وجود دارد فاصله می گیرد. برای تحقق آموزش کیفی، باید تحول ایجاد کنیم که در این تحول به روزآمدی، کاربردی سازی و اسلامی سازی که بخش مهمی از هویت ماست توجه ویژه کنیم. چرا که ما در یک جامعه اسلامی و ایرانی زندگی می کنیم و باید بر اساس این هویت ها و ساختار های اجتماعی صحبت کنیم و راهکار ارائه دهیم. در این صورت است که دانشگاه می تواند با تحول در حوزه علوم انسانی، راه موفقیت آمیز خود را بیش از گذشته تبیین و معین کند.

عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر اینکه یکی از مسائل مهم در حوزه کیفی سازی توجه به ساختار های آموزش و فرآیند های آموزش است، گفت: باید همه فرآیند ها و خدمات آموزشی دانشگاه را به سمت کیفی شدن سوق دهیم. کمی بودن فضای آموزشی می تواند هم فشار زیادی به استادان و دانشجویان وارد کند و هم نمی توانیم از فضای آموزشی بهره کافی را ببریم و بعلاوه باعث می گردد بسیاری از استاندارد ها و رویه های منطقی و معمول در دانشگاه نادیده گرفته گردد.

وی با اعلام اینکه یکی از مسائل مهم در حوزه کیفی شدن آموزش در دانشگاه علامه طباطبائی، ارتقا و اصلاح جایگاه نظام کیفی سنجش و پذیرش دانشجو به ویژه در حوزه تحصیلات تکمیلی است، اضافه کرد: بعلاوه بالا بردن کیفیت و معین شاخص های تازه در حوزه سنجش و ارزشیابی در سطح دانشگاه در حوزه معاونت آموزشی یکی دیگر از گام های کیفی شدن آموزش است. باید نقاط آسیب و نقاط ضعف خود را به وسیله دریافت بازخورد از قسمت های مختلف شناسایی و اصلاح کنیم. به طور مثال شاخص هایی که از لحاظ ساختاری در حوزه ارتقای استادان وجود دارد باعث شده است که بسیاری از وقت آن ها به جای اینکه صرف شاگرد پروری، نخبه پروری و مرجعیت استادی بگذرد، برای نوشتن مقالات و کتاب های متعدد که در آیین نامه ارتقا آمده است صرف می گردد. در دنیای کنونی نظریه ای مطرح است که بدون آموزش، پژوهش هم نمی توان انجام داد چرا که یک پژوهش خوب از دل یک آموزش خوب بیرون می آید؛ بنابراین باید بر فرآیند ها و خدمات آموزشی استاد که باعث نخبه پروری و شاگرد پروری می گردد تاکید کنیم.

آدمی ادامه داد: یکی دیگر از نکات مهم در حوزه کیفی سازی، توجه به دانشجویان استعداد درخشان و نخبه است. این دانشجویان به عنوان سرمایه های بزرگ انسانی داخل دانشگاه هستند؛ بنابراین کوشش می کنیم امکانات رفاهی، آموزشی و دانشجویی را برای این افراد بهینه تر کنیم تا دانشگاه علامه طباطبائی نخستین انتخاب دانشجویان نخبه و استعداد درخشان در حوزه علوم انسانی باشد.

وی با اشاره به سهم معاونت آموزشی در موضوع بین المللی سازی و برند سازی دانشگاه، بیان نمود: یکی از مهم ترین برنامه ها در سال 1401 که در سال های بعد نیز تداوم خواهد داشت، راه اندازی مرکز جذب دانشجویان خارجی در داخل دانشگاه است. کوشش نموده ایم با همکاری چندین مجموعه خارج از دانشگاه و نیز با توجه به ظرفیت فوق العاده ای که در میان استادان ما وجود دارد این مرکز را به طور مستقل راه اندازی کنیم و با گرفتن دانشجویان خارجی، هم توان علمی و فرهنگی خود را به نمایش بگذاریم و هم اینکه دانشگاه را در شاخص ها و استاندارد های بین المللی مطرح کنیم تا ضریب بین المللی دانشگاه در این حوزه افزایش پیدا کند.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در انتها سخنان خود به مرکز خدمات الکترونیک و مجازی دانشگاه اشاره نمود و گفت: این مرکز باید همانند گذشته با قدرت به کار خود ادامه دهد. این بستر شکل گرفته است که برای تعامل با دنیای بین الملل و دانشگاه های سطح اول دنیا بستر بسیار مناسبی است. بعلاوه می توان بسیاری از همایش ها، جلسات و سمینار ها را به وسیله فضای مجازی با حضور استادان و دانشگاه های دیگر برگزار کرد. دانشگاه میخواهد بخشی از فضای آموزش کنونی را به آموزش مجازی اختصاص دهد. بعلاوه این نوید به دانشجویان داده می گردد که بسیاری از خدمات آموزشی در امسال به صورت الکترونیکی خواهد بود و دانشجویان می توانند بدون پیگیری حضوری، در کوتاه ترین زمان و وقت ممکن و بدون اینکه هزینه زیادی را پرداخت نمایند از همه خدمات آموزشی دانشگاه استفاده نمایند. زیرساخت الکترونیکی و فضای مجازی دانشگاه را تقویت می کنیم تا هم در حوزه خدمات و هم در حوزه آموزش و با تمام قدرت و ظرفیت به ارائه خدمات بپردازیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "مرکز توسعه صلاحیت های حرفه ای استادان راه اندازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرکز توسعه صلاحیت های حرفه ای استادان راه اندازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید