نباید تنها هدف نمایشگاه مجازی کتاب، فروش باشد

به گزارش وبلاگ اشاره، علی رُکاب، مدیرداخلی کتاب فروشی کتاب نام، با بیان اینکه در نمایشگاه کتاب باید کتاب به نمایش گذاشته گردد، گفت: در این مجموعه باید ناشرهای گمنام معرفی شوند و ناشرانی که کتابشان دیده شده باید بتوانند در نمایشگاه با مخاطب ارتباط مستقیم داشته باشند. باید در این مجموعه ناشر و نویسنده بتوانند درباره کتاب با مردم صحبت و کتابشان را معرفی کند.

نباید تنها هدف نمایشگاه مجازی کتاب، فروش باشد

او با تاکید بر اینکه دولت باید به معنی واقعی کلمه نمایشگاه کتاب برگزار کند، اضافه نمود: دولت نباید به فکر فروش و تخفیف باشد. در سال های گذشته نمایشگاه کتاب نمایشگاه تر بود. ناشرانی مانند کانون، قدیانی و پیدایش فعال بودند و کتاب ها را عرضه می کردند. در این نمایشگاه ها متصدیان نشر درباره کتاب ها صحبت می کردند و مسائل جانبی درباره کتاب ها بود؛ برای مثال اگر کتابی درباره یک شخصیت بود، فردی لباسی مانند شخصیت کتاب برتن نموده بود، و بچه ها با فراوری کتاب آشنا می شدند.

به گفته این کتاب فروش اگر دولت نمایشگاه را به شکل مجازی یا فیزیکی برگزار می نماید، نباید تنها هدفش فروش کتاب باشد زیرا، دیجی کالا و سایت های دیگر با تخفیف بالا کتاب می فروشند. او ادامه داد: اگر دولت می خواهد از ناشر حمایت کند، برای او کاغذ تهیه کند، تسهیلاتی برای فراوری کتاب ایجاد کند یا کاری کند تا ناشرهای کوچک مجبور به پرداخت مالیات نباشند، دولت باید امکانات زیرساختی در اختیار فعال های این حوزه بگذارد.

همه دنبال فروش هستند

مدیرداخلی کتاب فروشی کتاب نام درباره تخفیف وزارت فرهنگ و ارشاد برای کتاب ها و امکان پست رایگان کتاب در نمایشگاه مجازی بیان نمود: این اقدامات مشتری را تشویق به خرید می نماید، اما به این تشویق نمی نماید که بدانند ناشر و نویسنده چه اقداماتی کردند؟ اینها مانند فروش دیجی کالا است که برای مثال بلک فِرایدی برگزار نموده باشد. هرکس بیشتر از یک حد بخرد، پست را هم رایگان می نمایند. اگر فرض را براین امر بگذارید که متصدی آن دولت است و دولت برای خود سایتی زده است که امکانات ویژه فروش دارد، هیچ فروشگاهی نمی تواند با این فروشگاه رقابت کند.

به گفته او در مجموعه نمایشگاه باید کتاب به وسیله ناشر و نویسنده به مخاطب ارائه گردد و نه اینکه فقط به فروش برسد، مدیر داخلی کتاب فروشی کتاب نام اضافه نمود: اگر نمایشگاه کتاب تبدیل به بازاری گردد تا هرکس کالای خود را در آن بفروشد، این مکان آدینه بازار نام خواهدداشت. مانند نمایشگاه صنایع غذایی است که به جای اینکه دستگاه ها در آن معرفی گردد یا به معرفی فراوری بپردازند، یک شرکت نوشیدنی اقدام به فروش کند، بدون اینکه درباره کیفیت صحبت کند، یا یک شرکت بیسکویت سازی بدون اینکه درباره سابقه و محصولاتش صحبت کند، فقط در آن مجموعه بیسکویت بفروشد، این دیگر نمایشگاه نیست و یک بازار برای فروش است.

رکاب اضافه نمود: نمایشگاه کتاب فیزیکی و مجازی سال ها است به این شکل درآمده است. همه دنبال فروش هستند. این در حالی است که اگر ناشرها در سایت های شخصی بفروشند از نمایشگاه کارایی بالاتری خواهدداشت.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "نباید تنها هدف نمایشگاه مجازی کتاب، فروش باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نباید تنها هدف نمایشگاه مجازی کتاب، فروش باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید