نقد و آنالیز سایپا ساینا، برادر جوان تر پراید
به گزارش وبلاگ اشاره، ساینا، فیس لیفت خودروی تیبا محسوب می گردد که شرکت سایپا در سال 1395 مدل اولیه آن را وارد بازار کرد. با توقف فراوری تیبا، ساینا جای این خودرو را در بازار گرفت.
به گزارش تجارت نیوز، خودروی ساینا از سال 1395 تا به امروز با تیپ های مختلفی به بازار عرضه شده که در واقع هیچ تفاوت عجیب و غریب و مهمی با یکدیگر ندارند.
فراوری تیپ SX و تیپ EX با هم کلید خورد؛ EX نسخه آپشنال ساینا محسوب می شد که از آپشن هایی همانند سنسور دنده عقب، آینه های جانبی برقی، شیشه بالابر های عقب برقی و تهویه دیجیتال بهره می برد.
اما اکنون شرکت سایپا مدل های S و G را به بازار عرضه نموده که از لحاظ ظاهری، فیس لیفت بسیار کوچکی از همان ساینای قبلی محسوب می گردد. تیپ G نسخه آپشنال ساینای نو است که در بحث آپشن ها و امکانات رفاهی، بیشتر به آن خواهیم پرداخت.
مشخصات فنی
پیشرانه ای که چند سالی است شرکت سایپا در بیشتر محصولات خود استفاده می نماید، موتور M15 است. این پیشرانه همان پیشرانه ارتقا یافته خودروی پراید است که فراوری نسخه سدان آن، چند سالی است به وسیله سایپا متوقف شده.
پیشرانه M15 یک موتور چهارسیلندر تنفس طبیعی با حجم 1.5 لیتر است که در نسخه دنده ای، به وسیله گیربکس 5 سرعته، نیروی فراوریی را به چرخ های جلو منتقل می نماید. اما اخیرا سایپا خبر از عرضه ساینا دنده اتومات می دهد که به احتمال قوی، یک گیربکس CVT ضعیف باشد.
به لطف استاندارد آلایندگی یورو 5 و دریچه گاز برقی که روی تیپ های نوتر این خودرو قرار گرفته است، مصرف بنزین افزایش قابل توجهی داشته است.
طراحی ظاهری
همان طور که در ابتدای گزارش اشاره نمودیم، ساینا همان فیس لیفت خودروی تیباست که با توقف فراوری تیبا، کاملا جای آن را در بازار گرفت. طراحی کلی این خودرو تعریفی ندارد و صرفا به آنالیز تفاوت های تیپ EX و SX با تیپ های S و G می پردازیم.
در قسمت جلو تنها تفاوتی که به چشم می خورد، تغییر طرح جلوپنجره و اضافه شدن نوار طرح آلومینیومی دور آن است. بعلاوه طرح سپر نیز کمی تغییر داشته و دی لایت در کنار مه شکن ها به چشم می خورد.
اما نمای جانبی ساینا، دقیقا مشابه تیبا بوده و هیچ تفاوتی با آن ندارد. تنها تفاوتی که به چشم می خورد، حذف زه مشکی رنگ درب هاست که در ساینا به چشم نمی خورد. رینگ های روی خودرو از نوع فولادی 14 اینچ بوده، اما رینگ های آلومینیومی با همان مقدار و به صورت سفارشی قابل نصب است.
نمای پشتی خودرو شاید تنها قسمتی باشد که تغییرات، محسوس است. طرح چراغ ها به کلی عوض شده که زیبایی آن سلیقه ای است، اما از نظر بسیاری طرح چراغ های نو، زشت تر از نسخه قبلی شده است. طرح سپر عقب نیز عوض شده و چراغ های شب رنگ و چیزی شبیه به دیفیوزر در قسمت پایین سپر به چشم می خورد.
طراحی داخلی
با ورود به داخل کابین نیز، این شباهت ها با تیبا تمام نمی گردد. طرح داشبورد و رودری ها دقیقا مشابه تیباست. اما در مدل S، طرح پشت آمپر و غربیلک فرمان نیز عوض شده و به روزتر و زیباتر از طرح تیپ های قبلی به شمار می رود. بعلاوه در تیپ G یک مالتی مدیای کوچک در وسط داشبورد نیز دیده می گردد که جای شکر دارد.
ردیف دوم از کوچک ترین امکانات رفاهی، محروم است و تنها چیزی که به چشم می خورد، شیشه بالابر های برقی است که پشت کنسول وسط کار شده است. علت اینکه بعضی شرکت ها دکمه های شیشه بالابر را به جای رودری، در قسمت کنسول وسط تعبیه می نمایند، کاهش هزینه های مربوط به سیم کشی اضافی درب هاست.
ردیف دوم از فضای مناسب پا نیز محروم است و ممکن است در سفر های طولانی، کمی اذیت نماینده باشد، اما فضای سر با کمی ارفاق، قابل قبول است.
به صورت کلی، داخل کابین از عایق بندی مناسبی برخوردار نبوده و صدای پیشرانه و جاده، تا حد زیادی در داخل کابین احساس می گردد که زیاد جای تعجب ندارد.
آپشن ها و امکانات
به علت اینکه تیپ های دیگر از لحاظ آپشن و امکانات رفاهی چیزی برای شرح ندارند، در این بخش به معرفی آپشن های تیپ G که نسخه فول آپشن ساینا محسوب می گردد، می پردازیم.
از جمله آپشن های این خودرو می توان به کنترل پایداری، سنسور دنده عقب، سنسور فشار باد تایر، دی لایت، اتولایت، دکمه های کنترلی روی فرمان، دوربین دنده عقب و شیشه دودی عقب اشاره نمود.
قیمت سایپا ساینا S
به علت اینکه تیپ G تازه معرفی شده، قیمت این خودرو فعلا در دسترس نیست. اما تیپ S در اواخر سال 1401 در بازار، حدود 330 میلیون تومان معامله می گردد. بعلاوه قیمتی که شرکت سایپا برای عرضه آن درنظر گرفته است، 175 میلیون و 128 هزار تومان بوده که باتوجه به بازار فعلی، قیمت آن ارزان است.
منبع: فرارو