چند گمانه درباره سقوط

به گزارش وبلاگ اشاره، در چند ساعتی که از سقوط هواپیمای بویینگ 737 متعلق به خطوط هوایی اوکراین می گذرد سیل حدس ها و اظهارنظرها درباره دلایل سقوط این هواپیما که به طور خاص جزو ایمن ترین و پرمشتری ترین هواپیماهای جهان هم هست؛ در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی روانه شده است.

چند گمانه درباره سقوط

به گزارش وبلاگ اشاره، خلبان هوشنگ شهبازی در ادامه یادداشت خود در روزنامه اعتماد نوشت: بویینگ 800-737 یک هواپیما با وی ژگی های خاصی است که در کلاس کاری خود با ایمنی بالایی فعالیت می نماید. اما در زمان سانحه، به مانند صدها مورد از سوانح دیگر، عوامل و متغیرهایی دخیلند که باید یک به یک آنها را آنالیز کرد. بنابراین پیش از هر چیز باید بگویم که برای اظهارنظر درباره دلایل این سانحه، خیلی زود است و تمام اظهاراتی که در این زمینه می گردد در حد همان حدس و حدسیات خواهد بود. در حال حاضر چند ابهام باقی مانده که با رمزگشایی از دو جعبه سیاه FDR و CVR می توان به پاسخ آنها رسید و اگر این جا مطرح می گردد صرفا برای بیان حدس هایی است که به عنوان یک خلبان می توانم داشته باشم. ابهام اول موضوع تماس نگرفتن خلبان بویینگ 800-737 اوکراینی با برج مراقبت فرودگاه امام است. پاسخ روشن است. تمام ایرلاین ها هنگام تیک آف و Approaching با برج مراقبت فرودگاه مهرآباد تماس خود را برقرار می نمایند. خلبان این هواپیما هم با برج مراقبت فرودگاه امام تماس داشته، سپس فرکانس پیغام خود را به برج مراقبت فرودگاه مهرآباد برده است. اما به دلیل بروز نقص فنی در هواپیما، فرصت مکالمه نیافته است. ابهام دوم، احتمال تمرکز نداشتن خلبان در هنگام بروز حادثه برای موتور هواپیماست. حدس من در این باره این است که خلبان این هواپیما در این زمینه تجربه نداشته و به احتمال فراوان به صورت اشتباهی اقدام به خاموش کردن موتور سالم هواپیما نموده است. اما در نهایت چرا هواپیما در آسمان منفجر نشده و به زمین خورده است؟

باید در این باره بگویم که پیش از پرواز، تمام موارد فنی هواپیما توسط خلبان و کادر فنی حاضر در فرودگاه چک و کنترل می گردد. از طرف دیگر، هواپیما اصولا پس از مرحله تیک آف به بالاترین سطح قدرت خود می رسد تا ارتفاع خود را افزایش دهد. این فرآیند به داغ شدن موتورها منجر شده و یک اشکال کوچک در فیوزها احتمال حادثه را بالا می برد. با توجه به اظهارات اولیه مسوولان صنعت هوانوردی ایران مبنی بر آتش سوزی در موتور هواپیما پیش از سقوط، می توان چنین احتمالی را نیز در نظر گرفت. اما باز هم باید تاکید کنم که اینها همه حدسیات یک خلبان بر اساس تجربه کاری و ساعات پروازی است. بنابراین بهتر است تا زمان آنالیز ها و آنالیزهای کارشناسی با استفاده از اطلاعات هر دو جعبه سیاه موجود در هواپیما، از ارایه اطلاعات نادرست خودداری کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چند گمانه درباره سقوط" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند گمانه درباره سقوط"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید