سهم بازار چیست؟ نحوه محاسبه سهم بازار و افزایش آن
به گزارش وبلاگ اشاره، در این مقاله کوشش می کنیم بدانیم که سهم بازار چیست نحوه محاسبه سهم بازار چگونه است و در نهایت چند راهکار را مرور می کنیم که به وسیله آن می توانیم سهم خود از بازار کسب و کارمان را افزایش بدهیم.
سهم بازار درصدی از کل فروش در بازار است که به وسیله یک شرکت خاص در یک دوره زمانی تعیین ایجاد می گردد. این معیار نشان می دهد که شرکت شما در مقایسه با رقبای خود و کل صنعت چقدر بزرگ است.
چرا سهم بازار مهم است؟
بیشتر برندها می خواهند سهم بازار خود را افزایش دهند تا رقبا را شکست داده و به بزرگترین شرکت در بازار تبدیل شوند. در ادامه توضیح می دهیم که چرا این عامل تا این میزان مهم است و چگونه این درصد بر کسب و کار شما تاثیر می گذارد.
افزایش فروش
هر چه سهم بازار شرکت شما بیشتر باشد فروش بیشتری خواهید داشت. شرکت شما آغاز به کار در مقیاس بزرگتر نموده و مشتریان بیشتری را جذب می نماید. این به افزایش سود و ایجاد مزیت هزینه برای پوشش حتی بیشتر سهم بازار یاری می نماید.
پایگاه مشتری بزرگتر
اگر شرکت شما درصد بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد تعداد مشتریان عادی نیز افزایش خواهد یافت. مشتریان وفادار ممکن است برند شما را توصیه نمایند و به وسیله تبلیغات دهان به دهان فروش بدون تبلیغات نیز افزایش می یابد.
مزیت در مذاکرات
تسلط یک شرکت در بازار در مذاکره با تامین نمایندگان و خرده فروشان قدرت بیشتری به آن شرکت می دهد. چنین برندهایی می توانند در خصوص شرایط همکاری بهتر به توافق رسیده در هزینه ها صرفه جویی نموده و سود خود را افزایش دهند.
معروفیت بهتر
اگر یک شرکت قوی باشد و تجربه ای عالی برای مشتری ارائه دهد معروفیت خوبی خواهد داشت و در سراسر بازار شناخته خواهد شد. به این ترتیب می توانید شرکت را بیشتر تقویت نموده و پایگاه مشتریان را توسعه دهید.
هزینه کمتر برای بازاریابی
شرکت هایی که سهم بازار بالایی دارند در مقایسه با کل عایدی پول کمتری را برای ارتقا محصول خرج می نمایند. مشتریان از قبل از برند شما مطلع هستند و کسب و کار فقط باید این موقعیت را حفظ کند. علاوه بر این یک ارابه موسیقی نیز وجود دارد؛ به این معنی که برندهای محبوب در فروشگاه ها بیشتر قابل مشاهده بوده و پرسنل فروش بیشتر آنها را تبلیغ می نمایند.
سود بالاتر
تمام نکات قبلی به این معنی است که شرکت هایی که سهم بازار بالایی دارند عایدی بیشتری نیز دارند. این شرکت ها البته مانعی برای ورود رقبای نو به صنعت به حساب آمده و به کوشش کمتری برای فروش محصولات خود احتیاج دارند. علاوه بر این اگر بازار توسعه یابد شرکت هایی که بیشترین سهم بازار را دارند برخلاف رقبای کوچکتر خود سود خود را افزایش می دهند.
همانطور که می بینید تعریف و توسعه سهم بازار برای مشاغل حیاتی است. برای کشف روش های مختلف محاسبه آن به خواندن ادامه دهید.
چگونه سهم بازار خود را محاسبه کنیم؟
دو روش اصلی برای محاسبه سهم بازار وجود دارد: بر اساس عایدی کل و بر اساس واحدهای فروخته شده. در ادامه هر دوی این روش ها توضیح داده شده و فرمول ها و مثال هایی را برای آنها ارائه می دهیم.
سهم بازار بر اساس عایدی کل
ابتدا باید عایدی شرکت خود و عایدی کل بازار را در یک بازه زمانی انتخابی تعریف کنید. برای یافتن اطلاعات در خصوص عایدی کل گزارش های تحقیقاتی مرتبط با صنعت خود را بخوانید. سپس متریک اول را بر متریک دوم تقسیم نموده و در 100 ضرب کنید.
سهم بازار = عایدی شرکت / کل عایدی بازار * 100٪
بیایید یک مثال را آنالیز کنیم. سال گذشته شرکت شما کالایی را به قیمت 3 میلیون دلار فروخت و عایدی کل بازار 20 میلیون دلار بود. بنابراین سهم بازار شما 15٪ (3/20 * 100٪) است.
سهم بازار بر اساس تعداد واحدهای فروخته شده
باید معین کنید که شرکت شما چه تعداد واحد فروخته و چه تعداد واحد به وسیله کل صنعت در یک دوره تعیین فروش رفته است. به همین ترتیب متریک اول را بر متریک دوم تقسیم نموده و در 100٪ ضرب کنید.
سهم بازار = واحدهای شرکت فروخته شده / واحدهای صنعت فروخته شده * 100%
برای مثال کسب و کار شما در حوزه فروش اتومبیل مشغول است. در سال گذشته مشتریان 4 هزار دستگاه خودرو از شرکت شما و 80 هزار خودرو در کل بازار خریدند. یعنی سهم شما از بازار 5% (4/80 * 100%) است.
اکنون می توانید سهم بازار شرکت خود را محاسبه نموده و شرایط صنعت را بهتر درک کنید. نحوه پوشش درصد بیشتری از بازار را در بخش بعدی بیابید.
8 استراتژی برای افزایش سهم بازار
دو چیز وجود دارد که صاحبان کسب و کار باید بر روی آن تمرکز نمایند: کوشش برای افزایش سهم خود در بازار و اتخاذ استراتژی برای حفظ آن. در این بخش ما 8 نکته را ارائه خواهیم داد که به شما یاری می نماید به هر دو این اهداف برسید و شرکت خود را در بازار رقابتی تقویت کنید.
فن آوری های نو معرفی کنید
برای متمایز شدن از رقبا می توانید از تکنیک های نوآورانه در توسعه بهره ببرید فیچرهای نو به بازار عرضه نموده یا محصولات پیشرفته ای را به بازار ارائه دهید. مشتریان علاقه مند به این نوآوری ها به شما علاقه مند شده و از برند شما خرید می نمایند. به این ترتیب سهم بازار شما افزایش یافته و سهم رقبای شما کاهش می یابد.
روی روابط با مشتری کار کنید
طبق اعلام پلتفرم پشتیبانی خوروس 65 درصد از مشتریان پس از یک تجربه ضعیف برند خود را تغییر می دهند. برای حفظ و افزایش سهم بازار خود تنها بر ارائه یک تجربه مثبت مشتری تمرکز نموده و برای بهبود وفاداری و رضایت مشتری برای تبدیل مشتریان به مشتریان وفادار کوشش کنید. طبق تحقیقات موسسه Qualtrics XM مشتریانی که خدمات را خوب ارزیابی می نمایند 38٪ بیشتر محتمل است که آن شرکت را به دیگران توصیه نمایند. به این ترتیب شما می توانید سهم بازار را به وسیله تبلیغات دهان به دهان افزایش دهید بدون اینکه هزینه زیادی برای تبلیغ محصول داشته باشید.
برای سایر مخاطبان مجذوب کننده باشد
توسعه مخاطبان هدف یکی دیگر از راه های پوشش دادن سهم بازار بیشتر است. به افرادی فکر کنید که می توانند مشتریان بالقوه شما باشند اما تصویر یک مشتری ایده آل را جذب نمی نمایند. دموگرافیک رفتار موقعیت اجتماعی احتیاجها دردها و ترجیحات آنها را تجزیه و تحلیل کنید. سپس رقبای مورد نظر این مخاطب را پیدا نموده و مزایا و معایب آنها را تعریف کنید. یک استراتژی در خصوص چگونگی شکست دادن این رقابت ایجاد کنید. با تبلیغ فعال محصول آغاز به جذب مشتریان نو کنید و سهم خود را در بازار افزایش دهید.
افزایش کیفیت
به گفته Super Office کیفیت محصول یکی از اصلی ترین چیزهایی است که تجربه مشتری را شکل می دهد. این فاکتور برای پنج سال آینده برای 45.9 درصد از شرکت ها اولویت اصلی به شمار میرود. در نتیجه اگر برند شما استانداردهای کیفی بالایی داشته باشد به مزیت رقابتی شما تبدیل خواهد شد به شما یاری می نماید تا از رقبا متمایز شوید و سهم بازار را افزایش دهید.
تبلیغ فعالانه
می توانید مطلعی برند را افزایش دهید تا مشتریان بالقوه بیشتری را به سوی خود جذی کنید. طبق تحقیقات بانک جهانی 71 درصد از مردم بیشتر محتمل است محصول مورد نظر خود را از برندی انتخاب نمایند که آن با آن آشنایی قبلی دارند. کمپین های بازاریابی فعال به شما یاری می نماید تا این مشتریان نو را جذب نموده و در بازار پیشرو شوید.
استخدام کارمندان با استعداد
افراد مناسب به نفع شرکت کار خواهند کرد. این افراد می توانند با ایده های تازه به شما یاری نمایند و نگاه نوی به فرآیندهای معمول بیندازند. اگر کارمندان با استعدادی را استخدام کنید به احتمال زیاد هزینه های مربوط به گردش مالی و آموزش آنها را کاهش داده و به این ترتیب منابع بیشتری را برای کسب قدرت در بازار اختصاص می دهید.
قیمت های پایین
این یکی از راه های موثرتر برای جذب مشتریان نو است. طبق گفته Super Office در پنج سال آینده بیش از بیست درصد شرکت ها تمرکز اصلی خود را بر روی قیمت گذاری حفظ خواهند کرد. در خصوص راه های ارائه فروش و پاداش برای مشتریان فکر کنید. ممکن است این کار در کوتاه مدت برای کسب و کار شما سخت باشد اما ممکن است به افزایش سهم بازار شما یاری نموده و در بلندمدت مزایایی را به همراه داشته باشد.
خرید رقیب
این کار دو مزیت برای شما دارد. اول اینکه شما درصد بیشتری از بازار را پوشش می دهید زیرا مشتریان رقیب به مشتریان برند شما تبدیل می شوند. دوم اینکه رقابت را کاهش می دهید و شانس بیشتری برای رهبر شدن در حوزه دارید.
منبع: مجله شنبه