شرایط برای عرضه ایده های خلاقانه و دستاوردهای نو در اکسپو 2020 مهیاست
به گزارش وبلاگ اشاره، اکسپو 2020 دبی با تم پیوند فکر ها، خلق آینده به مدت شش ماه از نهم مهرماه امسال تا 11 فروردین 1401 برگزار می گردد. این نمایشگاه بین المللی که گاهی از آن به اسم المپیک ملل یاد می گردد به حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، مالی و غیره می پردازد و فرصتی است تا کشورهای جهان با مشارکت در آن به معرفی دستاوردها و ظرفیت های خود بپردازند.
از نخستین اکسپو که در دنیا برگزار شده تا اکسپو 2020 که با یک سال تاخیر به علت شیوع کرونا برگزار می گردد، تم های مختلفی در نظر گرفته شده و مشارکت نمایندگان سعی کردند بر اساس تم انتخاب شده، محصولات، ایده ها و دستاوردهای خود را معرفی و عرضه نمایند.
طراحی جامعه آینده برای زندگی ما با توجه به نجات جان، توانمندسازی زندگی تم اکسپوی ژاپن است که 5 سال آینده برگزار خواهد شد.
با توجه به اهمیت یافتن موضوع آینده در این اکسپو و اکسپو ژاپن و اثرگذاری بالای فناوری اطلاعات و ارتباطات در پیشرفت های دنیای امروز و رشد کسب وکارهای نوآورانه و دانش بنیان، گفت وگویی با مهدی مالی، رئیس مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات ایران داشتیم. این مرکز کوشش دارد تا با معرفی و پیوند بین ایده های نو و تولیدنمایندگان در حوزه های مختلف زمینه صادرات بیشتر محصولات دانش بنیان را فراهم کند.
او در این گفت وگو درباره اکسپو 2020 دبی و ظرفیت هایی که برای ایران در معرفی دستاوردهای استارتاپی وجود دارد، تاکید نمود: یکی از مزیت های مهمی که با اکسپوی 2020 دبی تقارن پیدا نموده، روی کار آمدن دولت تازه در کشور است که فعالان مالی، شرکت های نوآور و استارت آپ ها می توانند از ظرفیت های موجود در دولت تازه بهره ببرند.
مالی ادامه داد: برای نخستین بار است که شاهد برگزاری اکسپو در خاورمیانه هستیم و به اسم یکی از کشورهای مطرح و قدرتمند منطقه باید از ظرفیت های موجود نهایت استفاده را ببریم. چراکه در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، معادن و بعلاوه صنعت گردشگری پتانسیل های زیادی وجود دارد و پاویون ایران می تواند یکی از فعال ترین بخش ها در این نمایشگاه باشد.
بر اساس اظهارات رئیس مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات ایران با توجه به اینکه تم اکسپو 2020 نگاه به آینده است، به نظر می رسد برترین زمان برای معرفی توانمندی های ایران از نظر فعالیت های استارتاپی باشد، در واقع این نمایشگاه بستری مناسب برای طرح و رشد ایده های خلاقانه در سراسر دنیا است. بنابراین موقعیتی برای معرفی ایده های تازه و نوظهور و بعلاوه معرفی برندهای تازه خواهد بود.
او با اشاره به آماری که منتشر شده است، توضیح داد: درصد بالایی از بازدیدنمایندگان و شرکت نمایندگان از خارج از منطقه در این رویداد حضور خواهند داشت و پیش بینی می گردد شاهد بالاترین مقدار مشارکت در طول تاریخ نمایشگاه های دنیای باشیم؛ باید از این فرصت به برترین شکل برای معرفی توانمندی های ایران استفاده کنیم.
مالی با بیان این مطلب که فرصت ها، تحرک و پویایی و پایداری موضوعات فرعی اکسپو 2020 دبی هستند، گفت: در کنار تم اصلی اکسپو، ایران در هر یک از این موارد هم حرفی برای گفتن دارد.
به باور او هیات های تجاری که به اکسپو 2020 اعزام می شوند باید به چند سوال اساسی در رابطه با آنچه می خواهند ارائه دهند، پاسخ دهند؛ نخست اینکه چه چیزی برای عرضه در آینده دارند؟ چه رویکرد و دیدگاهی به آینده دارند؟ به طور قطع ظرفیت های استارتاپی خوبی در ایران وجود دارد و هیات های ایرانی می توانند برای این سوالات پاسخ در خوری ارائه دهند.
رئیس مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات ایران با نگاهی به تحریم و آثار منفی آن بر بخش های مختلف اجتماعی و مالی کشور توضیح داد: با توجه به کوشش و دلسوزی فعالان مالی، دست اندرکاران و بازیگران زیست بوم مالی توانستیم بسیاری از چالش های ناشی از تحریم ها را مرتفع کنیم. گرچه تحریم ها تا به امروز لطمه های زیادی به حوزه کسب وکار و صادرات وارد نموده است؛ اما آنچه از تحریم ها بیشتر ریشه به تیشه این حوزه زده است منفعت طلبی و سهم خواهی بعضی از سودجویانی است که در این زیست بوم فعال هستند.
مالی تاکید نمود: مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات در کنار اتاق ایران به اهمیت رشد و توسعه مالی و تجاری کشور واقف است و از هیچ فعالیتی در راستای تحقق آن کوتاهی نمی کند. هرچند باید توجه داشت که تغییر پی درپی مدیران و مسئولان مربوطه، عدم برنامه ریزی های تعیین و دخالت سلایق و علایق شخصی در امور مربوط به اکسپو از مهم ترین چالش هایی بودند در حدود دو سال گذشته با آن روبرو بودیم.
او معتقد است با تمام مسائل و محدودیت ها، هیات های تجاری توانمند و کارایی در کشور وجود دارند که با حضور خود در این رویداد خوش خواهند درخشید.
منبع: اتاق بازرگانی ایران