25 ستون از 100 ستون طراحی شده متروپل حذف شده بود

به گزارش وبلاگ اشاره، براساس گزارش منتشر شده در صحن علنی امروز مجلس، تعیین شد که در فرایند ساخت متروپل برخلاف طراحی اولیه، بیش از 25 ستون از 100 ستون طراحی شده حذف شده بود و مهندسان مشاور و ناظر با توجه به تغییرات صورت گرفته، از کار خود کناره گیری کردند.

25 ستون از 100 ستون طراحی شده متروپل حذف شده بود

به گزارش خانه ملت، کمیسیون عمران مجلس پس از گذشت 2 ماه از حادثه متروپل، گزارشی را در رابطه با این حادثه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت کردند و به آنالیز جزئیات این حادثه پرداختند.

در این گزارش در رابطه با بحث طراحی آمده است: در بحث طراحی، آنچه مشاهده می شود این است که طراحی ساختمان متروپل در حد طراحی برای یک ساختمان 12 طبقه نیست.

در مورد موضوع اجرا طبق ماده 7 مبحث 2 مقررات ملی ساختمان آمده است که تمامی عملیات اجرایی ساختمان باید منحصرا به وسیله دفاتر مهندسی اجرای ساختمان یا مجریان حقوقی و یا دارندگان صلاحیت اجرا دارای پروانه اشتغال از وزارت مسکن و شهرسازی باشند.

مجری ذی صلاح کننده فنی مالک در اجرای ساختمان بوده و باید جوابگوی تمامی مراحل اجرای کار به ناظر و دیگر مراجع کنترل ساختمان باشد که این پروژه عملا مجری ذی صلاح نداشته است.

عدم حضور ناظرین واجد صلاحیت در بخش عمده دوران اجرای ساختمان ابهام عمیقی در کیفیت و مشخصات، چون ساخت این ساختمان ایجاد نموده است. گزارشات پراکنده ناظر هایی که در مقاطعی از زمان ساخت سازه در ساختمان حضور داشته اند بیانگر وجود ضعف های شدید هم در طرح سازه و نیز در اجرا بوده است.

اما متاسفانه پس از انصراف ناظرین و طراحان اولیه مشخص شده به وسیله سازمان نظام مهندسی به علت عدم توافق اقتصادی با کارفرما، نظام مهندسی در زمان معرفی ناظر نو نقشه های ساختمان را براساس این سیستم ساختمانی غیر مجاز تایید نموده است.

طراحی اولیه پروژه ظاهرا به وسیله شرکتی به نام مهندسین مشاور نقشیاد اجرا شده است. این شرکت طبق مندرجات سایت اینترنتی خود، دارای صلاحیت مشاوره از سازمان برنامه و بودجه برای نظام فنی و اجرایی کشور، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و پروانه اشتغال به کار مهندسی شخص حقوقی در رشته های معماری، عمران، تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی به شماره 00036-10-16صادره به تاریخ 6/ 2 / 1388 در رشته های معماری، عمران، تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی در پایه 2 می باشد.

شرکت مذکور این پروانه را تمدید ننموده و پروانه اشتغال شخص حقیقی مدیرعامل شرکت نیز بیش از ده سال تمدید نشده است. از این رو شرکت مذکور برای فعالیت در ساخت و ساز شهری و روستائی فاقد صلاحیت محسوب می شود. در پروانه ساختمانی اول نام این شرکت به عنوان مهندس ناظر قید شده است.

حال آنکه شرکت مذکور طی بیانیه خود که در سایت اینترنتی شرکت و فضای مجازی منتشر نموده است اعلام داشته که نقشه های تهیه شده به وسیله این مهندسین مشاور برای پروژه الماس شهر که بعد ها به متروپل تغییر نام یافت به طورکلی تغییر نموده است و نقشه دیگری با سطح اشغال بزرگ تر، 3 طبقه بیشتر و تغییرات عمده در ستون گذاری با حذف بیش از 25 ستون از 100 ستون طراحی شده به وسیله این مشاور، حذف 2 درز انقطاع، تغییر سیستم سقف به وافل و بزرگ شدن دهانه ها تا بیش از 16 متر که به وسیله افراد و یا گروه های دیگری طراحی شده، ساخته شده است.

این مهندسین مشاور به علت احساس مسئولیت حرفه ای حاضر به ادامه همکاری با کارفرما نشد و در دو مرحله در تاریخ 27/12/1396 طی نامه شماره 1-96/1227 انصراف از همکاری و در تاریخ4/12/1397طی نامه شماره 1-97/1204 سرانجام همکاری را اعلام نموده است و پس از آن هیچ گونه مسئولیتی بابت کار اجرا شده از ابتدا تا سرانجام پروژه نداشته است.

کلیه مدارک فنی شامل نقشه های اجرایی و فایل های محاسبات سازه این مهندسین مشاور موجود و قابل مقایسه با کار اجرا شده است. یک نگاه اجاقتصادی به مدارک و نقشه ها نشان دهنده تفاوت انکارناپذیر آن با فیلم ها و تصاویر سازه ساختمان در حال ویرانی است. تاکید می شود که پروژه طراحی شده به وسیله این مهندسین مشاور هیچ ارتباطی با کار اجرا شده ندارد و به وسیله گروه های دیگری طراحی و اجرا شده است.

این مهندسین مشاور از بعد فنی و بر اساس مستندات، قاطعانه از نقشه های طراحی شده به وسیله خود دفاع می کند و اکیداً هرگونه ارتباطی با نقشه های اجرا شده را تکذیب می کند. گفتنی است ساختمان در ابتدا متراژی در حدود 32000 مترمربع داشت که به علت پلان بسیار نامنظم با استفاده از درز انقطاع به سه بخش تقسیم شده بود.

بنا بر درخواست کارفرما، ابتدا ساختمان از نوع فولادی با اتصالات پیچ ومهره طراحی شده بود. بعد از ارسال طرح و نقشه ها، کارفرما درخواست محاسبه ساختمان به صورت بتنی نمود که مجدداً سازه طراحی و نقشه های سازه بتنی با سقف تیرچه بلوک برای کارفرما ارسال شد.

به رغم قید نام این شرکت در ردیف مهندس ناظر پروژه در پروانه ساختمانی و مهر و امضای پروانه به وسیله این شرکت که دلالت بر اطلاع از نظارت خود بر عملیات اجرایی این ساختمان و پذیرش آن دارد، این شرکت در بیانیه خود هیچ اشاره ای به این مهم ننموده و به نظر می رسد تصور شرکت بر این بوده که وظیفه ای در نظارت ندارد یا با اعلام سرانجام همکاری به صاحبکار وظیفه نظارتی وی نیز سرانجام یافته که البته چنین تصوری- در صورت وجود- طبق ضوابط جاری فاقد اعتبار قانونی است.

از سوی دیگر سابقه ای از عمل این شرکت به مفاد تبصره 2 ماده 22 آئین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 1375 و بند 3-1-1 پیوست مبحث دوم مقررات ملی ساختمان (نظامات اداری) و نیز ارائه گزارش های مرحله ای نظارت به وسیله این شرکت مشاهده نشد.

در هردو پروانه اول و دوم علت خالی بودن ستون اسامی طراحان پروژه اعم از حقیقی و حقوقی و عدم درج اسامی طراحان پروژه بعلاوه مشخصات حرفه ای آنان و ناظر در پروانه های ساختمانی مذکور به وسیله شهرداری آبادان جای تامل بسیار دارد.

در یکی از صفحات تبلیغاتی هلدینگ عبدالباقی، طراحی پروژه به آقای دکتر پارسافر رئیس اسبق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان نسبت داده شده است، مع الوصف در مهرماه 1398، بیش از 15 ماه پس از صدور پروانه ساختمانی اول، در حالی که ساختمان در دست احداث بوده و سازه طبقات زیرزمین، همکف، اول و دوم آن اجرا شده بود، چهار نفر از مهندسان به نام های آقایان احمد ایجادی به عنوان طراح سازه، علی دهار به عنوان طراح معماری، کیوان کاشه به عنوان ناظر سازه و محمد رضا صالحی وانانی به عنوان ناظر معماری با %25 تعرفه خدمات مهندسی سال 1398 تقبل وظیفه مسئولیت می کنند.

در پذیرش این تعهد نکات زیر قابل تامل است:

الف- مهندسان مکلف بوده اندحسب بند 3-1 -1 پیوست مبحث دوم مقررات ملی ساختمان (نظامات اداری) بلافاصله مراتب را با ذکر مشخصات فنی و ملکی، نوع خدمات، تعدادکار و زیر بنای آن کتبا به سازمان استان اعلام کنند که مستندی بر این ارائه نشد.

ب- با توجه به زیربنای پروژه، این پروژه خارج از ظرفیت اشتغال شخص حقیقی حتی در پایه ارشد که برابر جدول شماره 8 پیوست مبحث دوم مقررات ملی ساختمان (نظامات اداری) -/20000 مترمربع بوده است و تقبل آن به وسیله این مهندسان تخلف از ضوابط الزامی محسوب می شود.

پ- تائید طراحی پس از احداث زیرزمین، همکف و طبقات اول و دوم، آن هم منوط به انجام بعضی اصلاحات فنی مطابق نظر طراحان و ناظران؟! در حین اجرای ساختمان با هیچ یک از اصول و ترتیبات مهندسی ساختمان و نیز الزامات مقررات ملی ساختمان منطبق نمی باشد و اقدام مهندسان نامبرده و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خلاف الزامات قانونی جاری بوده است.

مهندسان نامبرده در تاریخ 7 / 10 / 1398 طی نامه شماره 3086 / 98 بعد از گذشت دو ماه از امضای نقشه ها و با توجه به عدم انجام اصلاحات و اعلام مخالفت مالک ساختمان با پرداخت مبلغ مورد توافق انصراف خود را از ادامه پذیرش مسئولیت در پلاک فوق الذکر اعلام داشته اند. این فرایند با هیچ یک از ترتیبات قانونی موجود سازگاری ندارد.

دفتر کنندگی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان در تاریخ 11 / 10 / 1398 طی نامه شماره 3108 / 98 مراتب را به مدیر منطقه 1 شهرداری آبادان اعلام نموده و اظهار نموده که مسئولیت نقشه های مربوطه از ایشان ساقط شده و نامه معرفی ارائه شده کان لم یکن اعلام می شود. این بیان از نظر مبانی حقوقی و الزامات حرفه مهندسی ساختمان دارای ایراد است.

سازمان نظام مهندسی ساختمان استان حسب مفاد بند 5 ماده 15 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 1374 و بند 5 ماده 73 آئین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 1375 و بخش الف از بند 2-7-1 مبحث دوم مقررات ملی ساختمان (نظامات اداری) مصوب 1384، نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی به وسیله اشخاص حقیقی و حقوقی در طرح ها و فعالیت های غیر دولتی در حوزه استان و تعقیب متخلفان به وسیله مراجع قانونی ذیصلاح را بر عهده دارد. مستندی از عمل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان در پروژه حاضر به این تکلیف قانونی از زمان صدور پروانه ساختمان اول تا زمان ارسال این نامه، به دست نیامد.

با روال فوق عملیات ساختمانی از تاریخ 7 / 10 / 1398 تا معرفی ناظران دیگر به وسیله دفتر کنندگی سازمان استان در تاریخ 7 / 3 / 1399 به مدت پنج ماه فاقد مهندس ناظر و نظارت مستمر بوده و به این ترتیب نظارت مستمر موضوع تبصره 7 ماده 100 قانون شهرداری در آن محقق نشده است.

درجدول نقشه های تائید شده به وسیله طراحان و ناظران فوق، نام مهندسان مشاور صنعت پویان سبز کویر قید شده است. واضح است که این نقشه ها به وسیله امضا کنندگان آن تهیه و طراحی نشده و دلالت بر امضا فروشی دارد. با توجه به اینکه سقف ها در پروانه ساختمان تیرچه بلوک قید شده که اساسا برای این ساختمان مناسب نبوده است و در اجرا هم وافل اسلب اجراشده، از این رو بسیار احتمال دارد که طراحی انسجام مناسبی نداشته، نقشه ها دارای ایرادات طراحی بوده و به وسیله امضا کنندگان آن آنالیز نشده باشد. اعمال بند های 19-1-6 و 19-1-7 و 19-1- 8 پیوست مبحث دوم مقررات ملی ساختمان (نظامات اداری) و کنترل طراحی به وسیله سازمان استان نیز مجهول است.

در مراجعه به سایت اینترنتی شرکت یادشده ملاحظه می شود این شرکت دارای صلاحیت از سازمان برنامه و بودجه برای فعالیت در نظام فنی و اجرایی کشور و نیز گواهی تشخیص صلاحیت و رتبه بندی مهندسین مشاور حقوقی از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران بوده و فاقد پروانه اشتغال به کار مهندسی شخص حقوقی موضوع ماده 4 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 1374 است و بنابر این برای فعالیت در نظام ساخت و ساز شهری و روستائی فاقد صلاحیت قانونی می باشد.

در مهر مهندسان امضا کننده ذیل نقشه فوق، الزامات مقرر در ماده 19 آئین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 1375 رعایت نشده است.

منبع: فرارو

به "25 ستون از 100 ستون طراحی شده متروپل حذف شده بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "25 ستون از 100 ستون طراحی شده متروپل حذف شده بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید